Groep 4

Algemeen

In onze gezellige, leergierige en energieke groep 4 zitten 26 leerlingen.

Juf Annemarie Reuvers en Juf Jantien Boone staan samen voor deze groep. Juf Annemarie werkt op maandag, dinsdag en woensdag en juf Jantien op donderdag en vrijdag.

U kunt ons bereiken via Parro, telefonisch na schooltijd of per mail:

Juf Annemarie: a.reuvers@alberoscholen.nl
Juf Jantien: j.boone@alberoscholen.nl

Wist u dat…

… we leren spellen door woordwolken te maken op onze chromebooks…

… We de tafels leren door te stampen, joggen, zingen, springen en … binnenkort gaan we dat buiten ook proberen.

… deze klas alleen maar slimme kinderen heeft, ieder is slim met zijn eigen talent?!

… onze klas elke dag een “mystery HERO” heeft?

 

Mystery Hero
Elke dag trekt de juf een kaartje met de naam van een leerling. Deze naam ziet alleen de juf en zij let deze dag extra op de leerling van het kaartje. Met de kinderen wordt een doel afgesproken waar iedereen deze dag extra aan gaat werken. Bv; “complimentjes geven aan elkaar”, “binnen drie tellen stil”, het kan van alles zijn. Aan het eind wordt de bekendgemaakt of de Mystery Hero dit doel vandaag heeft behaald. Is het doel behaald dan krijgt de Mystery Hero het kaartje met zijn naam erop mee naar huis. Is het niet behaald dan gaat het kaartje terug in de stapel en wordt de naam van de Hero niet bekend gemaakt..

 

Coöperatieve werkvormen
In groep 4 werken we veel samen. Bijvoorbeeld met ‘Tweetalcoach’. Dat is een mooie werkvorm. De een legt het uit, de ander luistert en stelt vragen. Daarna worden de rollen omgedraaid. Dit kan groep 4 al heel goed. Daarnaast werken we regelmatig met o.a. een tweepraat, zoek iemand die en zoek de valse.

 

EDI

We geven Effectieve Directe Instructie. Dat betekent dat we volgens een vast stappenplan 1 doel aanbieden en onderweg naar het behalen van het doel controleren of alle kinderen het begrijpen. De juf geeft instructie, doet de stappen voor zodat we het lesdoel daarna samen kunnen oefenen. Als dat goed gaat werken de kinderen in tweetallen aan het doel, om daarna vol vertrouwen zelfstandig te werken aan het doel. Als het goed is, lukt het dan al heel goed alleen. Als dat niet zo is, oefenen we samen met de juf tot het wel lukt. Dan werkt de klas zelfstandig en kunnen we samen nog wat herhalen aan de instructietafel. 

 

De wisbordjes gebruiken we voor… eigenlijk van alles.

Dictee? Laat maar zien welk woord je hebt geschreven!

Sommen maken… wat is het antwoord? Iedereen doet mee, iedereen is betrokken en van fouten kan je heel snel leren. En de juf… die kan mooi controleren of alle kinderen het hebben begrepen.

 


Lezen, lezen en nog eens lezen

Lezen is erg belangrijk en nog niet altijd voor iedereen even gemakkelijk. Daarom lezen we elke dag! Woordrijtjes, technisch lezen, een eigen leesboek, in groepjes op niveau en boeken uit de bibliotheek. Plezier beleven aan een interessant boek is minstens zo belangrijk.  


Schrijven 

In groep 3 zijn we begonnen met leren schrijven. In groep 4 leren we om hoofdletters goed te schrijven en ontdekken we dat de letters aan elkaar schrijven soms best lastig kan zijn.

We doen ons best, we blijven proberen om het zo goed mogelijk te leren.

 

Spelling

Elke week komt er een spellingsprobleem aan bod. We oefenen deze woorden doelgericht door o.a. het volgen van de methode, dagelijks een dictee, ren-je-rot, wisbordjes, woordenwolken op onze chromebooks of zo nu en dan een spannende race op het digibord.


Rekenen

We rekenen elke dag een uur. Momenteel leren we optellen en aftrekken tot 100 met gebruik van de 10-structuur.

De kinderen hebben inmiddels kennis gemaakt met de verliefde harten van 10, tweelingen en vrienden van 100.

We leren grote huppen maken maken van 2, 3 en 5 op de getallenlijn. We snappen dat 1 hup, 1 stapje vooruit of terug is. Ook leren we dit jaar de tafels van 1,2,3,4,5 en 10. Uiteraard volgen we de methode, maar maken ook gebruik van andere materialen en leren door te bewegen om getallen steeds beter te begrijpen, te plaatsen en er mee te rekenen. Zie kopje EDI hoe we dat aanpakken.


Gym 

Op dinsdag en donderdag staat er gym op het rooster.

  

KWINK

Onze sociaal emotionele methode is KWINK. Twee keer in de week werken we hiermee.  We werken samen met plezier aan een veilige, sterke en positieve groep.

Fouten maken mag… bij rekenen, taal, spelling… en uiteraard ook bij gedrag. We leren positief met elkaar omgaan. We zeggen sorry en vergeven elkaar.

 

We zijn op school om met en van elkaar te leren.

 

Kortom… groep 4 zit vol slimme kinderen met allemaal hun eigen talent.