Nieuws uit de onderbouw

Inmiddels zitten we al volop in de herfst. Een mooie tijd die bij jonge kinderen vaak leidt tot verwondering en spel. Wat een ervaring kan het zijn als je op het plein herfstblaadjes kunt laten dwarrelen door de lucht en in de struiken op zoek kunt gaan naar spinnenwebben die nog nat zijn van het dauw. De schatten van de herfst zijn ook prima geschikt voor het oefenen van allerlei voorbereidende reken- en taalactiviteiten. Zo kunnen we kastanjes tellen, worden herfstbladeren gesorteerd op hun vorm en kleur en stappen en stampen we herfstwoorden. Hoeveel klappen/stappen is bijvoorbeeld het woord egel? En zijn dit er meer of minder dan dennenappel? 

 

Na de herfstvakantie mochten we in alledrie de groepen weer nieuwe kleuters ontvangen in onze kring. Fijn dat jullie er zijn!

 

Sinds kort zijn we gestart met lessen uit de map “Groei in je groep”. Deze methode leert kleuters op een speelse manier hoe je brein werkt en wat een mindset is.

Letterlijk vertaald betekent mindset “overtuiging”. Het is een manier van denken en een manier van naar jezelf kijken. Deze manier van denken is bepalend voor hoe kinderen denken over hun eigen intelligentie, talenten en kwaliteiten.

Hoe is jouw mindset? Heb je een vaste mindset en geloof je dat intelligentie aangeboren is en je kwaliteiten hebt of niet hebt? Of heb je een groeimindset en geloof je dat je alles kunt leren en overal beter in kunt worden door te oefenen. De op groei gerichte mindset hebben we nodig op weg naar succes. Kinderen die leren niet leuk vinden,snel opgeven en uitdagingen niet aangaan, zitten in een statische mindset. Met behulp van de lessen uit “Groei in je groep” laten we de kinderen kennismaken met een groeimindset. Om deze groeimindset te stimuleren proberen we in de groepen ook gebruik te maken van op groei gerichte complimenten zoals:

- Wat heb jij je best gedaan.

- Hoe heb je dit zo voor elkaar gekregen?    

- Wat heb je daar hard voor gewerkt.

- Wat heb je geconcentreerd zitten werken.

- Je hebt iets nieuws geprobeerd, wat fijn.

- Fijn dat je me om hulp hebt gevraagd.

- Je hebt het geprobeerd.

- Je hebt fijn samengewerkt.

- Je hebt je fantasie gebruikt.

We zijn benieuwd naar hoe de kinderen deze lessen gaan ervaren.